Manual corporatiu, imprescindible

Manual corporatiu, imprescindible

20 de novembre de 2018

Manual corporatiu, imprescindible

Si tens una empresa, potser alguna vegada hagis sentit parlar sobre els manuals corporatius, però ... Saps què són i perquè serveixen? Tota marca existent o en procés de creació hauria de tenir el seu manual corporatiu.

Què és un manual d'identitat corporativa?

Un manual d'identitat corporativa és un recurs de branding, i està format per un document que recull els principals elements bàsics de la teva marca i explica com s'han d'aplicar aquests elements, tant en línia com fora de línia.

 

"Un manual corporatiu recull tots els elements que composen l'aspecte visual d'una marca."

 

Cal definir molt bé que elements componen aquest manual i quines són les seves utilitats ja que és indispensable no només per als professionals del disseny gràfic i la identitat corporativa, sinó també per a tots els membres d'una empresa o equip de treball, com ara els CEO, responsables de màrqueting o els encarregats de treballar en l'enfortiment de la imatge davant el públic intern i extern.

 

Elements bàsics d'un manual corporatiu

Un manual corporatiu es pot adaptar a les "necessitats" d'una marca, incloent més o menys elements visuals, però hi ha alguns que són bàsics i imprescindibles en qualsevol manual. Anem a enumerar:

 

1. Valors i missatge de l'empresa

És important que la persona que llegeixi el manual entengui quins són els valors de la teva empresa, el seu missatge, què vol transmetre al públic objectiu .... A més s'hauria d'incloure una explicació senzilla del significat del logotip i del seu disseny per ajudar a la comprensió i facilitar la idfentiicación i adopció de la identitat visual.

2. Logotip, composició, variants i usos

En aquest apartat s'ha d'incloure el logotip aplicat sobre fons blanc i sobre fons negre, a més d'una composició sobre una retícula, per així evitar deformacions o usos incorrectes. I si el teu logotip té versions reduïdes o està compost per una icona, has de fer el mateix amb aquestes variants.

3. Colors i tipografies corporatives

Ha d'incloure una mostra dels colors corporatius i les seves referències corresponents per a material imprès i pantalla, i no està de més incloure'ls en els diferents mode de color: Pantone, CMYK, RGB i HTML.

Si la teva empresa fa servir una tipografia o tipografies concretes (que hauria de ser així per augmentar la seva identitat visual), també has de incloure-les, si pot ser tot l'abecedari en minúscules i majúscules. El normal és tenir dues tipografies, una per a titulars i una altra per a cos de textos.

4. Patrons, icones i altres elements gràfics

Això ja depèn de cada cas, per és força habitual que una marca tingui un o diversos d'aquests elements: patró o patrons (imatge que s'utilitza com a recurs visual per crear fons) set d'icones (conjunt d'icones per a expressar diferents idees relacionades amb la marca) i fotografies (exemples que encaixen amb el to de la marca).

5. Elements extra:

Com ja hem dit, aquests són alguns dels més usats en Tofo manual, però a més podem incloure: papereria corporativa bàsica, aplicacions, usos incorrectes, moodboard ... o qualsevol element que creguis que és part important dde la teva identitat visual.

“Una marca que posseeix una feble identitat corporativa, está destinada al fracàs.” by @teresalbalv

 

Per què és imprescindible per a una marca?

Us recomanem tenir un manual per dues senzilles raons:

1. Et estalvia temps.
2. Et garanteix consistència.

Si ho penses bé, tot negoci o marca genera peces de comunicació constantment, per molt petit que sigui. Per exemple: banners, imatges per a xarxes socials, invitacions a esdeveniments, fullets ... I possiblement gairebé totes les vegades t'encarreguis tu mateix de fer els dissenys, però en la majoria d'ocasions necessitaràs contractar un professional.

Però ... què passa si no tens un manual corporatiu i has de contractar els serveis d'un dissenyador? Que vas a haver d'explicar des de zero els valors de la teva empresa, la seva imatge, colors, tipografies, etc. En canvi, si ja tens un manual corporatiu només hauràs de manar-el document i ja tindrà tota la informació que necessita per començar a treballar. Així que et estalviarà temps i agilitzarà el procés del projecte.

A més, un manual corporatiu et garanteix consistència. Amb això ens referim al fet que si treballes amb més d'un col·laborador, l'enviar-los a tots el mateix manual t'assegures que usessin sempre el color correcte, la tipografia correcta, etc. i transmetran el missatge i valors de la teva empresa de forma encertada.

 

 

Si la teva empresa encara no disposa de manual corporatiu, vols donar-li una nova identitat o estàs en procés de crear una marca, contacta'ns, en Use It som experts en branding i disseny gràfic.